Selasa, Jun 5

Konvensional VS Takaful



Hari Jumaat lepas saya terima call dari agensi insuran nie... apalagi ni mesti kes nak jual insuran la... masa tu 

saya tengah driving nak cakap panjang pun tak boleh... terfikir mana pula mamat ni dapat nombor nie... 

oklah petang tu dia call balik tapi tak sempat nak angkat sebab masa tu saya ada kerja...

Ok fine... semalam dia call lagi... banyak kali tapi tapi saya masa tu tengah kerja dan kerja urgent saya 

malas nak angkat... pukul 6 lebih dia call baru saya boleh jawab call tu... seperti biasa mempromote 

dia punya insuran la... 

Satu jer saya tanya... " ini insuran kovensional or takaful..

Terdiam dia sebentar... dia jawab konvesional... lepas tu boleh dia cakap.. plan tu takda unsur riba... 

siap dia suruh calculate... dia kata memang takda interest....

lepa tu saya kata saya nak fikir dulu....

Saya pula terpula nak bagitau kat mamat tu... memanglah takda unsur riba tapi duit tu kita tak tahu

dia laburkan kat manakan... so jawapannya hari ini bakal saya akan kasi kat mamat tu petang nanti dia

akan call saya... adalah SAYA TIDAK AKAN SESEKALI MENGAMBIL APA APA YANG 

MELIBATKAN KONVENSIONAL...

saya tahu ramai yang pertikaikan.. orang ramai perkata... ala sama jer konvensional dan islamic...

tapi sekurang-kurangnya... kita sudah mengambil tahu bahawa konvesional ada unsur riba so saya sudah 

menjalankan tanggungjawab saya sebagai orang Islam menghindari yang ada unsur riba... kalau in case 

pihak mana -mana yang tidak menjalankan tanggungjawab walaupun menggunakan nama Islamic... 

menjawablah dia di akhirat... apa yang saya tahu saya telah menjalankan tanggungjawab menghindari 

konvensional...

Alhamdulillah... dari loan, semua bank yang saya pakai dan apa apa berkaitan transaksi saya akan 

tetap pakai ISLAMIC ..

NO KONVENSIONAL

saya sanggup pegang anjing ... sebab ia boleh samak tak berdosa... tapi saya tak sanggup makan riba

tapi kalau kita makan RIBA......menjawablah di akhirat

saya tengok ramai saya masih memakai bank yang konvensional... 

kalau bab bab anjing or makan babi ... melenting bagai nak rak... padahal benda tu boleh 

samak... tapi kita masih belum mengetahui makan riba lagi dasat dosanya..... 

so baik kita tukar akaun akaun kita ke islamic........... 

Ada satu kes husband saya bagitau... ada kawan dia pakai bank konvensional...

tapi dia boleh cakap... ala kalau gaji dia ambil semua.. tak tinggal satu sen.... tapi hubby saya bagitau 

kat kawan dia... memanglah duit dia semua ambil tapi dia ibarat menyokong aktiviti konvensional....betul 

tak... renungkanlah....
















Tiada ulasan:

.